Als gedragsveranderaar rondlopen tussen de civiele techniekers

24 maart 2011 om 8.45 uur - Congressen - Lotte

Klantgericht werken, eigen verantwoordelijkheid, bottom-up benadering, incentives, verleidende beïnvloeding, kijk naar de mens; allemaal frases die tijdens het symposium Beweging in Mobiliteit van de Universiteit Twente zijn gebruikt en refereren aan gedragsverandering. Dit klinkt voor mij als psycholoog als muziek in de oren. In de wereld van mobiliteit en ruimte wordt er steeds meer aandacht besteed aan de mens, dit geldt ook voor mobiliteitsmanagement.

In de eerste workshop die ik bijgewoond heb, hebben we nagedacht over hoe we bepaalde menselijke drijfveren kunnen inzetten om mensen uit de file te houden. Bijvoorbeeld: ‘Al 1000 Twentenaren hebben een elektrische fiets aangeschaft’ of ‘Ook de FC Twente spelers gaan op de fiets naar de training’. Dit gaf de civiele techniek studenten een nieuwe invalshoek op hun toekomstige werk.

Tijdens de workshop over een nieuw te ontwikkelen sociaal netwerk over reisinformatie (via het volgen mobiele telefoons), hebben we bedacht wat de reiziger voor voordeel kan halen uit het aansluiten bij een dergelijk netwerk. Uit de discussie blijkt dat persoonlijk voordeel in de vorm van reistijd en reisgemak, de beste verleiders zijn om te worden gevolgd door een ‘Big Brother’.

Naar mijn mening kan techniek tegenwoordig niet meer zonder de mens, maar de mens kan ook niet meer zonder techniek. Ik ben er van overtuigd dat door goed samen te werken, technici en psychologen nog veel van elkaar kunnen leren en elkaar goed kunnen aanvullen.

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf een reactie

website by hamaka// tiem login »